Inkluzija ukrajinske djece u obrazovanje BiH: Iskustva iz općine Čapljina

Dok Ukrajina i dalje trpi posljedice neprekidnih ratnih sukoba, brojne izbjegličke porodice pronašle su utočište u Hercegovačko-neretvanskom kantonu, posebno u općini Čapljina, gdje trenutno boravi 25 porodica sa ukupno 46 djece, od kojih je 10 školskog uzrasta. Ove porodice, suočene s izazovom nastavka obrazovanja svoje djece, odlučile su se za integraciju u lokalne obrazovne institucije.

U tom procesu, UNHCR u BiH i tim Fondacije Bh. inicijativa žena (BHWI), u tijesnoj saradnji s osnovnim školama i kantonalnim ministarstvom obrazovanja, omogućili su prikupljanje i prijevod dokumenata o prethodnom obrazovanju djece i pružili stručnu psihosocijalnu podršku kako bi se olakšalo njihovo aktivno uključenje u redovnu nastavu.

S početkom drugog polugodišta, osmero djece iz ukrajinskih izbjegličkih porodica započelo je pohađati redovnu nastavu u Osnovnoj školi Vladimira Pavlovića i Područnoj školi Zvirovići. Rezultat je ovo uspješnog zagovaranja od strane UNHCR-a i BHWI, čija podrška u prikupljanju i prijevodu potrebne dokumentacije, uključujući rodne listove i školske zapise, te bliska suradnja s Ministarstvom obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK, su bili ključni za postizanje ovog cilja.

Uključenje ove djece u redovnu nastavu bilo je značajno ne samo zbog pružanja pristupa obrazovanju, već i zbog njihove integracije u lokalnu zajednicu. Proces uključivanja omogućio je djeci da steknu nove vještine, usvoje lokalni jezik i kulturu te izgrade prijateljstva sa svojim vršnjacima, što je doprinijelo njihovoj psihosocijalnoj adaptaciji.

Boris, četrnaestogodišnji Ukrajinac, koji je 2022. godine, sa još šestero braće i sestara pronašao sigurnost u BiH, nedavno je počeo pohađati nastavu u Osnovnoj školi Vladimira Pavlovića te je izrazio svoje zadovoljstvo školovanjem. „Dobro mi je u školi i volim ići u školu“, sramežljivo kaže. Njegovi novi školski drugovi su se potrudili da mu olakšaju prilagođavanje, upotrijebivši mobilne aplikacije za prevođenje rasporeda časova na ukrajinski jezik. „Odlično nam je zajedno, on već razumije naš jezik, a kada zatreba, sporazumijevamo se gestama i osmijesima“, kažu.

Od samog dolaska u BiH, izbjeglička djeca su virtualno pohađala nastavu koju je omogućilo ukrajinsko ministarstvo obrazovanja. Zahvaljujući pravovremenoj reakciji UNHCR-a i BHWI, djeca su dobila laptope i školsku opremu, što je poboljšalo uvjete učenja i pristup online nastavi na ukrajinskom jeziku.

Ovaj primjer integracije najbolje pokazuje kako su obrazovanje i podrška lokalnih zajednica ključni u procesu adaptacije i uključivanja izbjegličke djece. Ovi napori ne samo da pružaju obrazovanje i psihosocijalnu podršku, već i grade mostove razumijevanja i prijateljstva između izbjegličke i lokalne djece, doprinoseći stvaranju inkluzivnog i toplijeg okruženja za sve.